Co jeść, żeby nie dać się chorobie?

Co jeść, żeby nie dać się chorobie?

To nie brzydka pogoda, ale w przede wszystkim nasza niska odporność prowadzić do infekcji, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Brak dostatecznej ilości światła, mniejsza aktywność fizyczna, monotonna dieta powodują, że nasz układ immunologiczny jest osłabiony. Aby go wzmocnić potrzebna jest nam odpowiednia ilość witamin i minerałów, które naturalnie wzmacniają odporność naszego organizmu. Co jeść, żeby nie chorować?

Witamina C na odporność

Nie tylko wzmacnia odporność organizmu, ale również łagodzi pierwsze objawy przeziębienia. Ponadto zwiększa przyswajalność żelaza i uszczelnia naczynia krwionośne. Nasz organizm nie potrafi jej magazynować, dlatego tak ważne jest przyjmowanie witaminy C wraz z pożywieniem. W naszej codziennej diecie powinny znaleźć się natka pietruszki, szpinak, kapusta, brokuły, pomarańcze, cytryny, żurawina, kiwi, czarne porzeczki i truskawki. W okresie zimowym znakomicie sprawdzają się mrożone owoce i warzywa. Dobroczynne działanie podczas mroźnych dni mają wszelkiego rodzaju zupy warzywne, ponieważ do wywaru dostają się cenne witaminy i sole mineralne. Bardzo dużo witaminy C ma również cebula, działająca ponadto wykrztuśnie.

Selen i cynk łagodzą objawy przeziębienia

Jeżeli zauważymy pierwsze objawy przeziębienia to warto sięgnąć po produkty bogate w selen i cynk, które skracają czas kuracji i łagodzą objawy infekcji. Dieta na przeziębienie powinna obfitować w ryby, nabiał, chude mięso, jaja, rośliny strączkowe, orzechy i pieczywo razowe. Szczególnie warto pamiętać o regularnym jedzeniu ryb, które zawierają kwasy omega 3 wzmacniające odporność organizmu. Życie w biegu nie sprzyja zdrowej diecie, dlatego zawsze wychodząc z domu powinniśmy zabierać ze sobą posiłki zawierające bomby witaminowe. Pomogą nam w tym pudełka lunchowe z przegrodami np. na mięso, fasolkę szparagową i garść orzechów. wysokiej jakości pudełko na żywność z przegrodami  gwarantują, że posiłek zawsze będzie świeży, a produkty nie wymieszają się ze sobą. Dobrym pomysłem jest również zabranie ze sobą szczelnego pojemnika z zupą, którą można odgrzać w pracy. Takie rozwiązania daje twojlunchbox.pl z ogromnym wyborem pudełek na każdy rodzaj posiłku.

Idealne śniadanie na zwiększenie odporności

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, dostarcza niezbędną energię po przebudzeniu. Rano warto sięgnąć po jogurt zawierający probiotyki, aktywizujące układ obronny. Idealnym dodatkiem będą orzechy i miód. Orzechy włoskie są doskonałym źródłem antyoksydantów, chroniących nas przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Miód należy jeść profilaktycznie codziennie po 1 łyżce. Dostarcza on cennych enzymów, mikroelementów, kwasów organicznych i aminokwasów, mobilizujących układ odpornościowy. Ma działanie antywirusowe oraz bakteriobójcze, chroniąc drogi oddechowe przed rozwojem infekcji.

Kolejną propozycją na zdrowe śniadanie są jajka z cebulą, natką pietruszki oraz chlebem żytnim. To połączenie stanowi prawdziwą bombę witaminową. Jajka dostarczają podstawowego budulca układu odpornościowego, czyli białka. Dostarczają wielu witamin, takich jak A, D, E, K oraz z grupy B. Zawierają dużo cynku skracającego czas trwania infekcji. Chleb razowy żytni powinny spożywać osoby o słabej odporności, kwasy tłuszczowe i arabinoksylany wspierają produkcję limfocytów niezbędnych do obrony naszego organizmu. Natka pietruszki hamuje rozmnażanie się drobnoustrojów chorobotwórczych, a cebula mobilizuje układ odpornościowy. W naszej diecie nie powinno także zabraknąć czosnku, który (podobnie jak cebula) jest naturalnym antybiotykiem.